Wednesday, December 3, 2008

TO TWEET OR NOT TO TWEET

Rise of the TwitteratiIn the Information Age: Knowing equals Being.

“En la era de la información: Saber es equivalente a Ser” lo describe Kathleen Parker en su articulo, que publico el día de hoy el Washington Post.

Nota: El articulo esta en ingles pero puede ser traducido al castellano con uno de los traductores automáticos de Google, para aquellos que no mastican muy bien el ingles, si es que así lo prefieren.’

En lo personal, vengo con esto del Internet desde hace muchos años, inclusive desde que no existía el Internet personal, mas solo existía en las escuelas. En 1993 obtuve mi primera cuenta de AOL, y un MODEM que se tardaba un siglo entero para conectar, y se escuchaba aquella palabra mágica que decía: “you got mail”.

Algunos mas avanzados obtenían cuentas fuera de AOL cual requería aventurar en otros sistemas, incluyendo el IRC y el mIRC. A medida que mas y mas gente obtenía computadoras personales, crecían las diferentes comunidades que se comunicaban por medio de “Internet” a nivel popular. Ganando de tal manera la buena fama que era un medio de acceso informativo mas rápido, y la mala fama que destruía hogares, porque se podía “chatear” [charlar, o platicar] con miembros del sexo opuesto, [y en muchos casos hasta del mismo genero porque se disfrazaban].

A medida que ha venido pasando el tiempo, el acceso se ha facilitado, y el Internet se ha convertido en una “necesidad” en todos los hogares, y para las nuevas generaciones, es algo indispensable como vehiculo social.

En la evolución reciente, han crecido mas grupos sociales o foros sociales, pasando a los Web logs o blogs, para después pasar a los sitios socialmente interactivos como lo son MySpace y Facebook, además de otros que también son populares como Hi5 y mas. Existen otros que piratean información como lo son WAYNE (dicho sea de paso sugiero tengan mucho cuidado, porque en un rato de descuido, uno presiona “yes” y extraen las direcciones de correo que la computadora personal guarda para facilitar archivo de datos, en su sistema operativo).

Simultáneamente, por un buen rato se ha venido desarrollando el sistema de mensajes, o Messenger, que se ha incorporado a la telefonía. En parte se volvió popular porque era mas barato enviar mensajes de texto que usar el sistema activo de voz, mayormente entre los adolescentes.

La sed de estar conectados, saber lo que sucede o lo que esta pasando con otros seres sociales, facilito la cultura del twitter, Cual permite dejarle saber a otros en la red o circulo de amistades lo que están haciendo en ese preciso instante, además de compartir otros archivos, simultáneamente. Por ejemplo, alguien puede estar de vacaciones, tomarle una foto o video a algo de interés común y enviarlo instantáneamente para que otros puedan recibirlo en ese preciso instante.

Muchos dicen que se han creado un habito al punto de llamarle un vicio. Los padres con hijos bajo su cuidado fácilmente pueden limitar el uso del tweet. Como método de corrección, o castigo para los menores. En los trabajos, también es algo preferencial, el poder tener la libertad del uso de mensajes, ya que para muchos, tal privilegio no existe, porque lo prohíben en las áreas de empleo. (Según cuentan, muchos se la pasan en el bendito Internet todo el día).


Rise of the Twitterati

By Kathleen Parker
Wednesday, December 3, 2008; A17



"I have discovered that all human evil comes from this, man's being unable to sit still in a room."

-- Blaise Pascal

We are sitting in a restaurant, sipping wine and chatting, when my friend begins twittering.

Not in the usual way. Two women twittering turn no heads. Rather, she is "twittering" via her iPhone, typing out a message to subscribers who inhabit the quantum universe of blogs, URLs and spheres.

For those who still commune by glance and gesture, "to twitter" roughly means to express an abbreviated thought or observation in real time to a live, self-selecting audience of brain voyeurs. People who want to know your every cogitation and sign up for the privilege.

Shorter than a blog posting, a "tweet" consists of a concise sentence or two and essentially answers the question: What are you doing?

Often, the answer is not riveting, as in: "Getting ready for work." Other times, as in the recent election, twitterers have been put to constructive use, such as reporting possible poll shenanigans.

Under ideal circumstances, a tweet would offer something insightful -- or newsy, such as: "Rahm Emanuel just walked in."

As, in fact, he did the evening of my twit-initiation. Instantly, my friend's twitterees -- all 5,000 of them -- knew what she knew and were, for what it was worth, As Good As There.

In the Information Age: Knowing equals Being.

Twittering isn't entirely new, of course. The Facebook generation has been sort of twittering for years, posting prosaic bulletins about their whims and whereabouts, providing a glimpse of what the world would be like if hummingbirds could type:

"Jordan is busy busy!"

"Josh is driving to the mountains today."

"Kate is sooooooooo never drinking martinis again."

On Planet Facebook, nothing in one's life is not worth mentioning. To what end, one can only surmise. I am, therefore I am, therefore I am. But what are friends for, if not to feign interest in what's not the least bit interesting?

Serious twitter subscribers expect more than a mood update, I'm told, and presumably won't stick around long for less. Or will they? I recently created an account at Twitter.com. Nary a tweet have I posted thus far, yet already I have a dozen subscribers.

Who are they? How long will they wait? Why do they wait? Will they spurn me if I fail to twitter? Would a banter suffice? In the spirit of gamesmanship, herewith a tweet:

"James Dobson's letter-writing campaign to set me straight re God and GOP appears to be backfiring. Most e-mails from his Web site the past two days disagree with Dobson."

As my son would say, "Baaam!"

Truth be known, I confess to a certain, inexplicable calm. Gratification, if you will. Perhaps there is something to this twittering business.

One's every other thought couldn't be considered compelling, surely. But there may be merit to this yet-new thing. Wouldn't we be interested in, say, Mahmoud Ahmadinejad's twitterings? Barack Obama's? Sarah Palin's?

Come to think of it, how long before we begin to expect, if not demand, that public officials twitter? Already, blogging is de rigueur for anyone seeking a wide audience or market share. Nearly every newspaper Web site now offers multiple, topic-specific blogs to which reporters, editors and columnists are expected to post.

The Obama campaign revolutionized political communication and fundraising. Fireside chats and radio addresses may nurture our nostalgia, but blogs and twitters feed our need for speed. They also give an impression of human contact without the muss and fuss of actual intimacy.

For serious twitterers, there is additionally a commercial aspect. Building one's base, so to speak, eventually leads to possible marketing opportunities. When one has a million subscribers to one's thoughts, one may have a salable asset. A penny for your thoughts potentially becomes legal tender.

What all this means in the long term is anyone's guess. How much information can a brain usefully process? What end is served by the random tweets of countless individuals? The impulse to be incessantly in touch can be viewed either as gregarious or as a sign of consuming anxiety. Twittering may be the opiate of the obsessively, compulsively disordered.

Who needs the couch, after all, when no thought is ever repressed?

Something to consider. Or, perchance, to tweet?

kparker@kparker.com.
http://letters.washingtonpost.com/W0RH00614A213509E86D62EF5A27E0

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